ساز نی در سازهای بادی صدا یا در اثر برخورد ستونی از هوا به لبه تیز تیغه ای تولید می شود مانند تولید صدا در نی لبک و انواع نی ها یا صدا در اثر لرزش زبانه ای از جنس پوسته بیرونی نی تولید میشود مانند مولد صدا در سرنا و قره نی و یا در اثر لرزش لبهای نوازنده در ترومپت، سپس نسبت به طول های مختلف لوله تشدید، فرکانس ها و نت های مختلفی را میتوان تولید کرد.
نی، از سازهای بادی ایرانی است و جزو سازهای بادی میباشد. نی ایرانی بر چند نوع است: دوزله، قره نی، نای هفت بند و …
نای
هفتبند از گیاه نی ساخته میشود و طوری آن را میبرند که از سر تا ته آن
شامل هفت بند شود. نی هفتبند یا به اصطلاح نی متشکل از ۵ سوراخ در جلو و
یک سوراخ در پشت آن است که توسط انگشتان دوم و چهارم از یک دست و انگشتان
اول تا چهارم از دست دیگر پوشیده میشوند.
وسعت
صدای آن به ۳ اکتاو و چند صدا میرسد. ۵ صدای بم(۱)، بم نرم (۱p یا ۱
piano)، زیر، غیث و پس غیث (تا فا) دارد که نت Si در صدای بم آن روی نی
وجود ندارد و نوازندگان آن را با لب مینوازند. . به طور کلی نی را با جا
گرفتن بین دو دندان نیش و گرد کردن زبان در پایین و پشت آن مینوازند اما
اساتیدی همچون جمشید عندلیبی زبان را در بالا میگذارند.
برعکس
سازهای دیگر، نی کوک ندارد و برای کوکهای مختلف سازهای متفاوت ساخته
میشود. به طوری که Do بلندترین و Do با ۷ فاصله کوتاهترین نی هستند. کوک
نی به این معناست که اگر در حالت بم اگر سوراخ پشت نى را بگیریم و بدمیم.
.صداى حاصله بر اساس دیاپازون. . هر نتى که بود آن نت کوک نى است. . مثلآ
اگر صداى نت سل بدهد میگوییم این نى سل است
در
کل شیوه نینوازی به دو گونه نایب اسدالله و کسایی است. از اساتید میتوان
حسن کسایی، حسین عمومی، جمشید عندلیبی، محمد موسوی، حسن ناهید و محمد علی
کیانی نژاد را نام برد.
بیشتر
مشخصات ظاهری یک نی خوب به کیفیت ساخت و نبود ضایعاتی مثل چسب و یا
اتصالات بین پوست و گل میخ بر می گردد نه زیبایی ظاهری و سطحی یا تزئینات!
این موضوع سبب ثابت ماندن و کوک شدن صدای نی در طولانی مدت می گردد. دقت
کنید که گره ها و بندهای نی به خوبی به ته نی و سری آن وصل شده باشند و
کاملا محکم باشند.
فاصله
بند ششم از آخر یعنی دم نی کمتر از ۳۰ میل نباشد . برای نی با طول ۶۰۰
فاصله ۳۶ میل خوب است. فاصله بند اول یعنی بالای نی (بدون احتساب سر نی) از
اول نی بیشتر از ۷۰ میل نباشد. برای نی با طول ۶۰۰ مثال بالا ۶۶ خوب است.
قطر سوراخ داخل نی گشاد نباشد که متاسفانه رایج است برای مثال بالا ۹ میل
خوب است.سوراخ نت ها گشاد نباشد برای مثال بالا ۸ میل خوب است
نی
یا نی هفت بند از سازهای بادی ایرانی است. نی هفتبند از گیاه نی ساخته
میشود. برای ساخت این گونه نی آن را طوری برش می دهند که از سر تا ته آن
شامل هفت بند شود و اخیرا بصورت مصنوعی (نی اصلاح شدهٔ مصنوعی) نیز ساخته
شده است.
نی
هفتبند یا به اصطلاح نی متشکل از ۵ سوراخ در جلو و یک سوراخ در پشت آن
است که توسط انگشتان دوم و چهارم از یک دست و انگشتان اول تا چهارم از دست
دیگر پوشیده میشوند. به طور کلی نی را با جا گرفتن بین دو دندان نیش و گرد
کردن زبان در پایین و پشت آن مینوازند اما اساتیدی همچون جمشید عندلیبی
زبان را در بالا میگذارند.
نی
به عنوان قدیمیترین وسیله موسیقی ساخت دست بشر شناخته شده است. نتیجه
کاوشهای بعمل آمده در این زمینه، تاریخ استفاده از گیاه نی را برای ساختن
سازهای بادی در ارتفاعات امریکای جنوبی (در کشور پرو) به ده هزار سال قبل
باز می گرداند. نقاشان ایرانی در مینیاتورهای خود از هزار سال قبل تصویر
“نایی” را در جلسات سماع همراه با دف به تصویر کشیده اند.
نی در موسیقی دراویش ترکیه در استامبول و قونیه دارای اهمیت ویژه ای است و صدای نی همواره در مراسم ذکر در تکیه ها به گوش می رسد.
نزدیکی
تاثیر صدای نی به صدای انسان و کیفیات صوتی این ساز، آنرا بصورت نمادی از
روح بشر معرفی کرده است. چنانچه در پنج هزار سال قبل در مصر، نی را به
همراه جسد نوازنده آن به خاک می سپردند! با این باور که روح نوازنده در ساز
او باقی می ماند.
در ادبیات فارسی نیز نوازنده نی و نایی مورد توجه اکثر شعرای کلاسیک ایران بوده و در اشعار آنها دارای منزلت خاصی می باشد.
گیاه
نی نسبت به شرایط اقلیمی و خاک نقاط مختلف کره زمین دارای تنوع بسیاری است
و به صور مختلف برای ساختن سازهای بادی مورد استفاده بشر قرار گرفته است.
اما بطور کلی هر ساز بادی از دو قسمت اصلی تشکیل شده
یکی مولد صدا و دیگری لوله تشدید یا رزنانس. تفاوت در شکل لوله
تشدید انواع نی ها خیلی کم می باشد در صورتی که مولد و نحوه تولید صدا در فرهنگهای مختلف دارای انواع گوناگونی است.
در
سازهای بادی صدا یا در اثر برخورد ستونی از هوا به لبه تیز تیغه ای تولید
می شود مانند تولید صدا در نی لبک و انواع نی ها یا صدا در اثر لرزش زبانه
ای از جنس پوسته بیرونی نی تولید میشود مانند مولد صدا در سرنا و قره نی و
یا در اثر لرزش لبهای نوازنده در ترومپت، سپس نسبت به طول های مختلف لوله
تشدید، فرکانس ها و نت های مختلفی را میتوان تولید کرد.
در
نی ایرانی سر تیز لبه نی، بین دندانهای فوقانی نوازنده قرار میگیرد و هوا
از بین زبان سقف دهان گذشته و بوسیله زبان به سر تیز لبه نی هدایت میشود و
صدا تولید میگردد.
در
موسیقی محلی ترکمنستان نیز، نی را بر روی دندانها قرار می دهند و سرفلزی
ساز با دندان نوازنده در تماس است، این تنها موردی می باشد که به تکنیک
مورد استفاده در مکتب ایران و یا مکتب اصفهان تشابه دارد. در نقاشیهای
موجود در یکی از موزه های اروپا اثر میرزا علی نقاش اوایل دوره صفویه یعنی
اوایل قرن نهم هجری طرز قرار گرفتن نی در دست نایی را کاملا” متشابه با
تکنیک امروز نشان می دهد.
حسین
عمومی: این ساز یک ساز بین المللی است و خاص تنها کشور ایران نیست. نی در
حقیقت یک ماده طبیعی است که انسان از آن به عنوان ساز استفاده کرده است. به
روایتی این ساز قدیمی ترین ساز در دنیا است. نی به عنوان قدیمیترین وسیله
موسیقی ساخت دست بشر شناخته شده است. نتیجه کاوشهای بعمل آمده در این
زمینه، تاریخ استفاده از گیاه نی را برای ساختن سازهای بادی در ارتفاعات
آمریکای جنوبی (در کشور پرو) به ده هزار سال قبل باز میگرداند. در مصر
پنج هزار سال قبل ازنی استفاده می شده است.به طور یقین در ایران هم وجود
داشته است.در مینیاتورهایی که در موزههای جهان موجود است در کنار دف و
سازهایی که آن زمان مورد استفاده قرار می گرفته است و به عنوان سازاصلی
مطرح بوده است. تاریخ این مینیاتورها به هزار سال قبل برمیگردد.
من
عکسی دارم که یک نوازنده و یک خواننده ترکمن را نشان میدهد، در این تصویر
نوازنده نی تکنیکی بسیار نزدیک به تکنیک اصفهان دارد. و به نوعی برای صدا
درآوردن از نی که از دندانهای خود استفاده میکند ؛البته شیوه نوازندگی با
دندان توسط ترکمنها یک مقدار تفاوت دارد.
ترکمنها
به جای این که نی را بگذارند روی لبها، می گذارند روی دندانهایشان و با
زبانشان هوا را به سر نی هدایت می کنند. در تکنیک اصفهان نی میان دندانهای
فوقانی قرار می گیرد و صدای نی هم متفاوت است البته ترکمنها موسیقی
خودشان را می نوازند و طبیعتا صدای نی حالت فولکوریک دارد، مانند نیهای
محلی را که در ایران هم هست و صدای متفاوتی از تکنیک اصفهان دارد. مینیاتور
نشان می دهد که نی رفته داخل دهان نوازنده و بین لبهایش هم باز است.یک
تفاوتی میان با لب نواختن و با دندان نواختن وجود دارد.زمانی که با لب می
نوازند لبها بسته هستند؛در صورتی که در تکنیک اصفهان فاصلهای بین دندانها
وهمینطور لبها هست .
هواداخل
دهان به وسیله زبان هدایت می شود و به سر نی برخورد می کند تا صدا تولید
شود. در این تکنیک صدا پشت دندانهای ردیف بالاو در داخل دهان تولید می
شود؛به همین علت کیفیت صدا کاملا با زمانی که نی خارج از دهان باشد متفاوت
است. در این مینیاتور سرنوازنده عمودی است و دهان نوازنده باز است ولی در
همان ردیف مینیاتورها گاهی نشان داده شده که گردن نوازنده کاملا کج است،
اگر نی نوازهای ترک را دیده باشید در قونیه و بر سر مزار مولانا خیلی این
حالت گردن و سر کج را بیشتر نشان می دهند؛ چون زمانی که می چرخند سر و گردن
را کج می گیرند که فلسفه ای برای خود دارد و این را روی نی بیشتر نشان می
دهند و در زمان نواختن این ساز یک حالت افتاده به خود می گیرند و گردنشان
را کج می کنند؛ در صورتی که درتکنیک اصفهان سر را راست می گیرند و همین
حالت و زاویه سر در این دو تکنیک کاملا متفاوت است این توضیحات به این
منظور است که روشن کنم که تکنیک اصفهان در این مینیاتور کاملا مشخص است و
زمان آن بر میگردد حداقل به ۴۰۰سال قبل.